Eduard Wiiralt (1892-1961) Puulõike sünd 1936 Puugravüür, paber plm 14,1 x 10,2 Signatuuriga Alghind: 600, lõpphind: € 1 250 27 Raske on eesti kunstloost leida kunstnikku, kelle töid oleks nii palju reprodutseeritud ja kellest oleks nii suures mahus räägitud ning kirjutatud kui seda on Eduard Wiiralt. Peamised põhjused selleks on tema andekus ning produktiivsus. 1983. aastal on kunstiloolane Mai Levin kirjutanud, et Wiiralti töid on säilinud tema õpingute ajast, neid on tehtud Dresdeni Kunstiakadeemias ja Pariisi vabaakadeemiates, jäädvustatud küll Tartu turul, küll Pariisi metroos, küll kaamelite sissesõiduhoovides Marrake¹is, loodud vahel kesk lärmakat seltskonda voodiserval istudes, vahel loomaaias lõvipuuri ees seistes, vahel külmas aknata toapugerikus, vahel kõrvetava päikese all. Selline oligi Eduard Wiiralt - pidevalt töötahet ning lakkamatut fantaasiat tulvil. Kõigist loendamatutest visanditest ja mõttearendustest töötas ta aga välja äärmuseni läbimõeldud ja viimistletud graafilised lehed, millest igaüks mõjub omaette ¹edöövrina.Graafiline leht "Puulõike sünd" on kunstnikul valminud Pariisi-perioodil. Pärast 1927. aastat tekkinud vaheaega pöördus Wiiralt 1933. aastal taas puugravüüri juurde, mis varasemaga võrreldes oli nüüd ka märksa looduslähedasema temaatikaga. "Puulõike sünd" oli loodud spetsiaalselt 1937. aastal Helsingis toimunud kunstniku personaalnäituse kataloogi illustreerimiseks, kuigi Wiiralt oli seda eksponeerinud ka juba aasta varem Tartus. Wiiralti monograafias (koostanud Mai Levin, 1998) on kirjutatud: "Töö on väga originaalne, raske on elavamalt näitlikustada vahet puulõike ja puugravüüri vahel. Üks lehel kujutatud putodest teeb tõmmist puutüvesse lõigatud madonnapildist, teine graveerib samas olevasse kändu lapse pead. Asjakohased detailid on ka rähn puu küljes ning värvirull kunstniku signatuuriga." Graafiline leht on samas raamatus reprodutseeritud järjekorranumbriga 111.
Puulõike sünd, Eduard Wiiralt E-kunstisalongis
Wiiralt Eduard