Tartu Jaani kirik
1962 Akvarell, paber Lm 26,5 x 18,5
Alghind: 4000/€256, lõpphind: € 4 500/ 288
24. E-Kunstisalongi XXIV oksjon28.04.2010 Tallinn, hotell Olümpia Nigul Espe lõpetas 1932.a. kunstikooli "Pallas“ rekordilise arvu töödega - lõpunäitusel oli väljas ligikaudu 50 teost. Peamiselt viljeles ta maastiku- ja linnavaateid, vähem lilli ning vaikelusid. Põneva osa Espe loomingust moodustavad veel eesti eluolu kujutavad tööd, mistõttu on tema loomingut sageli vaadeldud ka kui dokementaalset materjali.
Nigul Espe oli sõjaeelse Tartu üks koloriitsemaid isiksusi, keda lisaks kunstnikuametile tunti veel kui kohviku Ko-Ko-Ko omanikku. See oli aeg, mil kunstnikud ja kirjarahvas armastas õhtuti sealse kohviku seinte vahele peituda ning pidada meeleolukaid diskussioone kultuurielust. Seetõttu ei ole üllatav ikka ja jälle kohata ka kunstniku hilisemas loomingus armastatud Tartu motiive. Antud akvarellil on kõrgumas üks linna olulisematest sümbolitest, Jaani kirik, kuid ajastule omaselt ilma tornita. Kunstnik on meisterlikult jäädvustanud valguse ja varju vahekordi ning loonud harmoonilise värvide kooskõla.
Nigul Espe (1907-1970) Maalikunstnik Nigul (Nikolai) Espe sündis 1907. aastal Riias. Suri 1970. aastal Tallinnas. Espe õppis Pallases maali- ja mööblikunsti 1926-1932 aastatel, tema õpetajaks oli Ado Vabbe. Espe lõpetas lennus, mis oli silmapaistev teoste arvult. Näiteks Espe esitles lõpunäitusel tavapärase paarikümne taiese asemel 50 tööd.Pärast Pallase lõpetamist jäi Espe vabakunstnikuna Tartusse. Alates 1929. aastast on tema näituseid toimunud Eestis, Riias, Roomas ja Budapestis. Espe on jäänud eesti kultuurilukku ka kui aktiivne seltskonnategelane, pidades legendaarset kultuurirahva kohvikut “Ko-Ko-Ko" 1930-ndatel aastatel. Espe on maalinud valdavalt stafaa¾iga maastikku ja linnavaateid, lisaks on tema loomingus arvukalt tööstuseteemalisi maale. 1947. ja 1949. aastal käis ta korduvalt Kiviõli kaevanduses ja õlitööstuses ning sel teemal on tal valminud hulgaliselt põlevkiviteemalisi maale ja interjööre.Tema töödes on nii detailitruumaid kui maaliliselt vabamaid teoseid. Espe oskas pallaslasena hiilgavalt valida loendamatu arvu värvikombinatsioonide seast just neid, mis muudavad kujutletu meeleolukaks. Espe tööde koloriit on enamasti kirgas, neile on omane rõõmus alatoon.