Tartu Kivisild
1942 Puulõige Plm 21,5x 21,5
Alghind: 7000/€447
24. E-Kunstisalongi XXIV oksjon28.04.2010 Tallinn, hotell Olümpia Richard Kaljo lõpetas kunstikooli “Pallas" 1940.a. graafika erialal. Tema kunsntikuanne avaldus varakult, kuid enne oma tõelise kutsumuse juurde jõudmist, õppis kunstnik skulptuuri A. Starkopfi juures ja maali A. Vardi ateljees. Kõigilt oma õpetajatelt saadud teadmised liitis ta ühtseks sümbioosiks oma hilisemas graafikaloomingus.
Kaljo lõi arvukalt graafilisi lehti erinevates tehnikates, kus peamisteks teemadeks olid portreed, figuraalkompositsioonid ja linnavaated. Lisaks sellele tegutses ta ka illustraatorina ning kujundas arvukalt eksliibriseid. Tänapäeval on kunstnik jäänud ebaõiglaselt üsna unustusse, temast on vähe kirjutatud ning tema loomingu viimane suurim näitus toimus 1960. aastate esimesel poolel.
Graafilisel lehel “Kivisild" on kunstnik jäädvustanud ühte Tartule ainuomast sümbolit vaid aasta pärast selle hävinemist II maailmasõja päevil. Antud motiivi kohtab kunstniku loomingus rohkem kui korra, alati on need teostatud Kaljole omaselt detailirikkas maneeris, meheliku ja ekspressiivse joonega. Sõjaeelsele rahulikule meeleolule viitavad jalutavad ning loodust nautlevad inimfiguurid.
Richard Kaljo (1914 - 1978) Sündinud 1914. aastal Peterburis, surnud 1978 Tallinnas. Õppis Pallases graafikaerialal, lõpetas selle 1940. aastal. Töötas Tartus vabakunstnikuna ja 1944-1948 Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis õppejõuna. Alates 1945. aastast Kunstnike Liidu liige.Viljeles figuurikompositsiooni, linnavaadet, akti ja portreed, tehnikaist peamiselt puugravüüri, vähem linoollõiget ja kuivnõela. Varaseis teoseis kujutanud ekspressiivselt ja groteskselt värvikaid agulitüüpe. 1940. aastate loomingus kajastub nii otseselt kui ka kaudsemalt kaasaeg - poliitikasündmused, II maailmasõda ja taastamistöö.Kümnendi lõpus asendus ekspressiivne laad karge eepilisega. 1950. aastail objektiivsustaotlus süvenes, figuurid taandusid stafaa¾iks. Vabagraafikaloomingu uus kõrgaeg oli 1950. aastate lõpp. Kaljost kujunes oma aja meisterlikem kõrgtrükitehnikate valdaja, tema teoseis ühinevad toongravüüri varjundirikkus, musta ja valge pinna kontrastsus ning isikupärane kontuur. Viljeles kõrvuti vabagraafikaga kogu aeg raamatuillustratsiooni.