Nunne värav
1958 Linoleum,paber plm.31 x 30,5
Alghind: 9 500/€ 607
25. E-Kunstisalongi XXV oksjon04.12.2010 kell 16 Tartu galerii Richard Kaljo omandas kunstihariduse Pallases, mille lõpetas 1940. aastal. Tema kunstnikuanne, eelkõige joonistajana, avaldus varakult, kuid õige kutsumuseni jõudmine võttis aega.
Õpinguid alustas kunstnik hoopis skulptuuri erialal Anton Starkopfi käe all, seejärel jätkas maalimisega Aleksander Vardi ateljees ning lõpudiplomini jõudis ta graafika alal Arkadio Laigo juhendamisel.
Kaljos nähti tõelist Wiiralti järglast, kellele jätkus 1940. aastate kunstikriitikas ohtralt kiidusõnu ja imetlust. Sotsrealismi doktriini ei elanud Kaljo küll nii valusalt üle kui mõni teine kaasaegne kunstnik, kuid siiski pärssis see tema loomulingulist mõttelendu.
Tema meelisteemadeks kujunesid argised stseenid ja linnavaated, palju kohtab ka portreid. Tehnikalt olid tema lemmikuks linoollõige, puulõige ja -gravüür, mis sobisid kunstniku mehise ja ekspressiivse laadiga.
Graafiline leht “Nunne värav" on Tallinna motiiv, mis pärineb 1950. aastate lõpust. Seda aega peetakse kunstniku loomingus uueks tõusuperioodiks pärast sõjaeelseid ning -aegseid aastaid. Teos on Kaljole omaselt loodud realistlikus laadis, detailirikkalt ning ajastutruult.
Richard KaljoSündinud 1914. aastal Peterburis, surnud 1978 Tallinnas. Õppis Pallases graafikaerialal, lõpetas selle 1940. aastal. Töötas Tartus vabakunstnikuna ja 1944-1948 Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis õppejõuna. Alates 1945. aastast Kunstnike Liidu liige.Viljeles figuurikompositsiooni, linnavaadet, akti ja portreed, tehnikaist peamiselt puugravüüri, vähem linoollõiget ja kuivnõela. Varaseis teoseis kujutanud ekspressiivselt ja groteskselt värvikaid agulitüüpe. 1940. aastate loomingus kajastub nii otseselt kui ka kaudsemalt kaasaeg - poliitikasündmused, II maailmasõda ja taastamistöö.Kümnendi lõpus asendus ekspressiivne laad karge eepilisega. 1950. aastail objektiivsustaotlus süvenes, figuurid taandusid stafaa¾iks. Vabagraafikaloomingu uus kõrgaeg oli 1950. aastate lõpp. Kaljost kujunes oma aja meisterlikem kõrgtrükitehnikate valdaja, tema teoseis ühinevad toongravüüri varjundirikkus, musta ja valge pinna kontrastsus ning isikupärane kontuur. Viljeles kõrvuti vabagraafikaga kogu aeg raamatuillustratsiooni.