Suusataja
1940-ndad I pool Õli, lõuend. Signeeritud. 87x64
Alghind: 80 000/ € 5 113, lõpphind: 206 500/ € 13 198
9. Baltisaksa meistritest tänapäeva kunstini10.04.2003 Mustpeade Maja Tugeva sportlasena alustas esmalt õpinguid Tartu Ülikooli kehakultuuri teaduskonnas. Oli suurepärane suusataja. 1935. aastal lõpetas “Pallase" kunstikooli Nikolai Triigi õpilasena. Haameri maalide temaatika on seotud Saaremaa ja Ruhnu rannarahva eluga. Kunstniku eepiline käsitluslaad ja suured figuraalsed kompositsioonid on omanäoline lehekülg meie kunstis. Sõja-aastatel oli Haamer kunstiõpetajaks Tallinna Rakenduskunstikoolis. Põgenes Rootsi.
Tema loomingule on iseloomulik ekspressiivne eneseväljendus, mis 1940-ndate aastate alguse töödes omandas traagilisi noote “Isa ja poeg", “Härg tümas".
“Suusataja" väga omanäoline maal Haameri loomingus, nii maalilistelt omadustelt kui ka temaatikalt. Paljarinnaga noor naine suuskadel. Kunstnik annab dramaatilist pingestatust edasi jõuliste pintslilöökidega, pastoossne värv vormimas seeliku volte. Samas on valkja pluusi ning mustja lihtsa seeeliku kujutamine väga iseloomulik kunstnikule. Haameri sõjaaja töödes leidub jõulist, kuid õhukest pinnakatmise laadi. Mõnel varasemal maalil 1930-ndate lõpul esineb aga signatuuri kirjutamine trükitähtedega. Kummastav teos meie enamasti vaoshoitud emotsionaalsusega kunstimaastikul.
Eerik HaamerEerik Haamer sündis 1908. aastal Kuressaares. Suri 1994 Rootsis. 1930. aastast õppis Pallases, mille lõpetas viis aastat hiljem Nikolai Triigi õpilasena. Töötas seejärel Tartu koolides joonistus- ja võimlemisõpetajana ning 1941–44 Tallinna Rakenduskunsti Koolis maali-, joonistus- ja anatoomiaõppejõuna. Lahkus 1944. aastal Rootsi. Alates 1955. aastast oli vabakunstnik. 1930. aastatel kujunes Haamerist eesti kunsti silmapaistvamaid figuurikompositsioonide maalijaid. Selleaegsele loomingule on omased jõulisus, lürism, pastoosne maalimisviis ja valgusefektide kasutamine. Hiljem muutus käsitlus karmimaks ja eepilisemaks. Sügav ainetunnetus ja paatosevaba kujutusviis annavad maalidele filosoofilise tähenduse. 1950. aastate lõpus ja 1960. aastate alguses lõi Haamer Hispaania ja Portugali reiside muljeil suuri dekoratiivseid, rõhutatud kontuuriga kompositsioone. 1960. aastate algul maalis lühikest aega abstraktses laadis.